„Шпигел“ разобличава управлението на Борисов. „Пик“ нарича немското издание „менте“

Меродавният сайт „Пик“ дава „отпор на вражеската пропаганда“ и громи едно от най-авторитетните издания в Европа.

Списание „Шпигел” публикува разобличаваща критична статия за управлението на Борисов в България, страна „на дъното в ЕС“. В буквален превод заглавието е „Задните светлини на ЕС” (виж оригинала в сайта на „Шпигел”).

В статията има учудване, че еврокомисията е написала твърде положителен доклад за България и са описани всички корупционни скандали и безобразията с медиите. Статията със съкращения е пусната в сайта на Би Ти Ви, в „Сега“, „Гласове“, Медиапул“, „Днес.бг“ и някои малки сайтове, но е премълчана от други големи медии. А меродавният сайт „Пик“, известен като организатор на демонстрации в защита на прокурора Гешев, сега в защита на Борисов е изригнал възмущение, наричайки немското издание „ментето „Шпигел“.

Следват скандалните моменти от статията в „Шпигел“:

Статията в електронното издание на „Шпигел“. Седмичното списание „Шпигел“ е от най-авторитетните европейски медии, хартиеното издание към момента има 840 000 тираж седмично, а онлайн изданието има над 12 млн. месечни посещения.

В сяка есен ЕК прави атестация и оценява България и Румъния, като публикува така наречените „доклади за напредъка“ на двете страни в реформите и върховенството на закона. Докладите са част от мониторинга по Механизма за сътрудничество и проверка, на които са подложени България и Румъния, откакто влязоха в ЕС през 2007 г. Тази година България получи много добри оценки.

Докладът, публикуван в края на октомври казва, че България е „работила с постоянство“ за борба с корупцията и организираната престъпност. Пише, че е „консолидирала правните и институционални структури“. За първи път ЕК обеща на България край на непопулярния мониторинг. Това би премахнало един от последните начини да се оказва натиск от ЕС с цел реформи в страната.

Как Комисията е достигнала до позитивната си оценка е учудващо. Във всеки случай реалността в България е друга. Премиерът Бойко Борисов е силният човек в страната вече над десетилетие. Формално, ръководи умерено консервативно правителство с проевропейска външна политика. България избягва курс на конфронтация с Брюксел и вербалните атаки срещу ЕС, каквито прави унгарецът Виктор Орбан. Но отвътре „Бат Бойко“, бивш офицер от полицията, каратист и бодигард, управлява твърдо, въпреки скандали като с фалита на КТБ и „Апартаментгейт“.

Законът в страната е това, което Борисов казва и поръчва, като най-често това става по телефон или с есемес. Той се представя като успешен премиер, като често скъсява много дистанцията при срещите си . За него е важно той да не се показва като автократ, но неговата „система“ няма много общо с върховенство на закона.

България трайно е на последно място в класациите за корупция и свобода на медиите в Европейския съюз. Случаите на огласяване на корупция от страна на политици и бизнесмени, които са близки до правителството, се наблюдават изключително рядко. В страната почти няма независими медии. От март постепенно се изясни, че много български политици, както от управляващите, така и от опозицията, са купили луксозни апартаменти в София на цени под пазарните. Други са злоупотребили с европейските фондове за селски туризъм, като са използвали милионите от Брюксел, за да си направят частни вили.

Заради аферата с апартаменти трима министри и лидер от партията на Борисов ГЕРБ трябваше да подадат оставки. В това число Пламен Георгиев, тогавашният председател на Комисията за противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобитото имущество (КПКОНПИ), който първо си взе отпуск, после беше временно отстранен и накрая преместен на дипломатическа служба в чужбина. Неговата комисия спря разследването на „Апартаментгейт” след няколко седмици. Резултатът: Няма конфликт на интереси или други незаконни действия в който и да е от случаите.

В началото на декември Сотир Цацаров, който преди това беше главен прокурор на България в продължение на 7 години, стана директор на КПКОНПИ. Неговият престой в кабинета на главния прокурор е белязан от редица афери, като нито едно голямо дело за корупция в България не завърши по удовлетворителен от гледна точка на закона начин. Сред тях е, например, фалитът на КТБ, една от най-големите в България, протекъл на фона на война между българските олигарси. Сривът на КТБ предизвика най-лошата финансова криза в България след голямата банкова катастрофа в средата на 90-те години на 2014 г. и струва на данъкоплатците равностойността на малко под два милиарда евро.

„Шпигел“ пише, че Цацаров е запазил близки връзки с „един от главните участници във фалита на КТБ, Делян Пеевски. Не само един от най-влиятелните медийни предприемачи, но и силно противоречив политик“.

Корумпираните български политици, служители или бизнесмени рядко трябва да се притесняват от обществен отзвук, защото медийния пазар е почти изцяло разпределен между олигарсите, които контролират и политическите партии или са близки до тях, пише изданието.

Най-новата сделка с медиите се състоя тази пролет: през март братя Домусчиеви, двама от най-богатите българи, близки до Борисов и управляващата му партия ГЕРБ, купиха Нова Броудкастинг Груп от предишните шведски собственици. Нова е най-голямата българска медийна група със седем телевизионни канала и множество популярни уеб портали. Сделката беше спорна, тъй като КЗК преди това забрани на чешкия милиардер Петр Келнер да купува групата на Нова.

Случаят с добре познатата радиоводеща Силвия Великова е добър пример за това какво става, когато независим журналист почувства корупцията“, пише авторът на статията. Тя беше уволнена от държавното радио през септември за критики към назначаването на новия главен прокурор Иван Гешев, който беше повишен от заместник-главен прокурор. „Едно от нещата, за които той е отговорен директно, е забавянето на делото за банкрута на КТБ. Независими юридически експерти критикуваха остро избора му, а граждански активисти организираха протести в продължение на месеци.

Подробностите около уволнението на Великова бяха скандални. Понеже нямаше кой да поеме нейния сегмент от програмата на радиото, директорът на медията просто изключи излъчването за няколко часа – уникален случай в историята на БНР. Случаят предизвика толкова емоции, че премиерът Борисов се намеси лично, обади се на журналистката и уреди да я върнат на работа. От тогава Великова отново води предаването, но само в присъствието на други колеги.

– –
Седмичното списание „Шпигел“ е от най-авторитетните европейски медии, хартиеното му издание към момента има 840 000 тираж седмично, а онлайн изданието има над 12 млн. месечни посещения.

Източник/ци: https://e-vestnik.bg/

Ако този материал Ви харесва, помогнете ни да го популяризираме чрез бутончетата за споделяне отдолу. Благодарим Ви!

Мненията на редакцията и на автора/ите могат да не съвпадат.

БУДНАЕРА не разполага с ресурсите да проверява информацията, която достига до редакцията и не гарантира за истинността ѝ, поради което, в края на всяка статия е посочен източникът ѝ, освен ако не е авторска. Възможно е тази статия да не е истина, както и всяка прилика с действителни лица и събития да е случайна.

Научете за преследването на Фалун Гонг от комунистическата партия

Преследването на Фалун Гонг: Насилствено потискане на 100 милиона души

Настоящите събития в Китай предоставят ясен избор на длъжностните лица и гражданите в страната, както и на хората по цял свят: подкрепа или противопоставяне на преследването на Фалун Гонг. Историята ще запише избора на всеки човек.

Необходимо ли е да се осъди комунизма: Фотоархив на комунистическите зверства

Осъдете комунизма, напишете заявление и Вие...

Събития+      Открития+      Фалун Гонг      Китай      Наследство