Следвайте "Буднаера" в Телеграм

Древното китайско изкуство поставя началото на нова ера в сценичното майсторство

Някога Китай бил известен с името „Божествената земя” (Шен Джоу / Shen Zhou), защото хората по онова време вярвали, че китайската култура е дар-небесен. От етикецията в императорския двор до изкуствата, музиката, модата и дори науката – всички аспекти на обществото били съобразени с небесния порядък. Във времената на Златната ера на Китай, в апогея на славната династия Танг, конфуцианството, даоизмът и будизмът процъфтявали, добродетелта била на най-висока почит и обществото просперирало. Било време на знание и красота, на велики хора на изкуството, на знаещи учени и на благородни водачи.

„Озаряване на Свещената земя”, изпълнение на 'Небесната трупа за сценични изкуства' (Divine Performing Arts Troupe) по време на Спектакъла по случай Китайската Нова Година на NTDTV (NTDTV's Chinese New Year Spectacular), 2007 г. (The Epoch Times)
„Озаряване на Свещената земя”, изпълнение на 'Небесната трупа за сценични изкуства' (Divine Performing Arts Troupe) по време на Спектакъла по случай Китайската Нова Година на NTDTV (NTDTV's Chinese New Year Spectacular), 2007 г. (Epoch Times)

Но през вековете моралните ценности на обществото западнали, Китай бил обсипан с вълнения и корупция, и постепенно хората спрели да се вслушват във волята на Небето. Накрая много от ценните вярвания и традиции били загубени.

В по-близо време възходът на европейския комунизъм допълнително подкопава основите на древните вярвания и обичаи в Китай, най-вече по време на Културната революция.

Възраждане

От няколко години насам New Tang Dynasty Television (NTDTV) възобновява тези отдавна забравени китайски традиции, като подготвя серии от представления, изнасяни по цял свят и радващи се на растяща популярност сред зрителите.

Спектакълът по случай Китайската Нова Година на NTDTV (NTDTV's Chinese New Year Spectacular) се провежда за пръв път през 2004 година в градовете Ню Йорк, Вашингтон, Торонто, Тайпей и Париж. От този момент насам шоуто се разраства феноменално, като само през 2007 г. са изнесени 82 представления в 32 големи града по света.   

Следващата година спектакълът ще се играе в 50 града, като се очаква броят на зрителите му да надхвърли половин милион, което ще е два пъти повече в сравнение с миналата година. В Канада например шоуто ще изнесе представления в същите шест града както и през 2007 година, но броят на представленията ще бъде увеличен.

Според Джо Уанг (Joe Wang), президент на канадския клон на NTDTV, разрастването е възможно само благодарение на това, че в момента има вече две танцови трупи към Небесните сценични изкуства (Divine Performing Arts), които са изпълнителите в това шоу. Двете трупи ще изнасят представления по едно и също време в различни държави и континенти.

Г-н Уанг сподели, че за годините, през които NTDTV организира спектакъла, той самият е научил много неща за древните китайски изкуства и култура, които не е знаел до този момент, въпреки че е израснал в Китай.

„Като телевизионна мрежа ние се опитваме да популяризираме тези традиции и като цяло да покажем на китайското население, че сме наследници на една велика традиция, а също така и да изградим мост към западната цивилизация. В това отношение Спектакълът беше изключително успешен.”

Хилядолетната култура на Китай  е неизчерпаем извор на репертоар, добавя г-н Уанг , и заедно с представяне на разнообразието на древната култура, представленията могат също така да докоснат „състрадателната страна” на хората.

Китайски класически танц

Спектакълът е „шоу с песни и танци от висока класа”, както го описва негов зрител.

Шоуто съумява да постигне баланса между изтънчените традиционни китайски форми на танца и естественото удоволствие от вдъхновяваща музика, впечатляващи танци с десетки танцьори, и великолепие от костюми и декори.   

Над 50 танцьори, певци и инструменталисти пренасят публиката в Златната ера на китайската култура, изобразявайки древни митове и легенди със зашеметяващи танци, значителни музикални композиции, изпълнения на ударни инструменти и оперни арии.

В своя стремеж да изобрази автентично оригиналната китайска култура, Спектакълът се превръща в синоним на китайските класически танци и на традициите в китайските класически сценични изкуства.

Традиционния китайски танц е по-малко стриктен и прецизен от западния му аналог – балета. Произлизащ от периода на ранната династия Джоу, датираща от 1122 г. пр. н. е., за китайския класически танц се смята, че е унаследил качества от всяка поредна династия в китайската история, развивайки се накрая в самостоятелна форма на изкуство.  

Негов първоизточник са древните дворцови танци, но с течение на времето в него навлизат народните и религиозни танци. В по-късната си история той е приел движения от Чигонг и бойните изкуства. Г-жа Тиа Джанг  (Tia Zhang), основател на трупата Лотосов цвят от Торонто казва, че грацията и нежността на китайския класически танц са дълбоко вкоренени в китайската култура.

 „Класическият танц не само обрисува събития и герои, той може също така цялостно да предаде  задълбочения смисъл, залегнал в основата на древните легенди”, казва тя.    

Среща на Изтока със Запада

Както и през 2007 година, Оркестърът на Небесните сценични изкуства, ръководен от изкусния Рутанг Чен (Rutang Chen), ще съпровожда шоуто в подбрани представления и през следващата година. Миналата година оркестърът е участвал в представленията на NTDTV „Holiday Wonders в концертната зала Radio City в Ню Йорк.

Това е състоящ се от 50 инструмента западен стил оркестър, допълнен с малък брой китайски инструменти, включително пипа, ерху, китайска флейта и цитра. Цялото семейство на г-н Чен са музиканти и всички те свирят в оркестъра – неговите съпруга и дъщеря свирят на флейта, а синът му – на фагот.

Според г-н Чен, бивш член на Китайския централен филхармоничен оркестър, западните инструменти са по-пригодни за свирене в оркестър, защото силата на звука на китайските инструменти е много слаба. Достатъчни са три цигулки, за да възпроизведат звука на десет ерху (двуструнен инструмент, подобен на цигулка). Духовите инструменти като тромпети и тромбони всички имат изключително силен звук, много по-силен от този на който и да е китайски инструмент.

Западните инструменти са способни да създадат „някои много тържествени музикални картини” и „богати на вътрешен смисъл стилове”, казва г-н Чен. Така комбинацията на двата вида инструменти създава „традиционното усещане” за китайски изпълнения, но допълнени от силата на западните инструменти.

„При използването на тази форма не само китайските, но и западните слушатели могат да й се насладят. Което хората чуват е китайска музика, но в същото време тя притежава задълбочеността на западната музика.”

Спектакълът предлага едно напълно ново преживяване за много от западните зрители с това, че въплъщава добродетелите, според които са живели древните китайци, като състрадание, истина и лоялност. Универсалният принцип в будизма и даоизма – че добрите дела ще бъдат възнаградени, а лошите – наказани, е тема, пресъздадена в някои от изпълненията.

„Спектакълът е от полза за човечеството, защото той насърчава неговите ценности - доверие, истинност, доброжелателност - това са ценности, с които може да се асоциира не само китайската, но и западната публика”, каза г-н Уанг.

За всички представления има отстъпки в цената за ранно закупуване на билетите, както и за групови посещения.  

Повече информация за концерти на Спектакъла в други страни и градове, както и онлайн резервации на билети, може да се намери на адрес: http://www.shows.ntdtv.com

Cindy Chan и Joan Delaney, Epoch Times

Следвайте "Буднаера" в Телеграм

Ако този материал Ви харесва, помогнете ни да го популяризираме. Благодарим Ви!